fbpx

Kratka istorija MA-1 letačke jakne

Kratka istorija MA-1 letačke jakne

Kratka istorija MA-1 letačke jakne

Pilotske jakne koje su nastale za potrebe vojne avijacije stekle su veliku popularnost među civilima u decenijama nakon Drugog svetskog rata zbog toga što, s jedne strane ostavljajuju utisak hrabrosti i odvažnosti koja je svojstvena vojnim pilotima ,a  sa druge strane zbog svoje praktičnosti, funkcionalnosti i modernog izgleda.

Prethodnice MA-1 jakne

A-2 kožna letačka jakna kožna pilotska jakna korišćena od strane Američkog ratnog vazduhoplovstva u Drugom svetskom ratu. A-2 je imala kragnu koja je savijena kao na majici, dva donja džepa sa preklopom i epolete na ramenima. U svoje vreme bila je veoma popularna među civilima širom Amerike. Karakteristično je da su na ovu kožnu jaknu prišivani razni amblemi i simboli a na zadnjoj strani jakne su se uglavnom pravili ručno rađeni crteži preko celih leđa. Danas ovakvi originalno oslikani primerci A-2 kožne jakne dostižu visoke cene na aukcijama.

G-1 letačka jakna je bila verzija A-2 ali za Američku ratnu mornaricu koja se razlikovala od A-2 po krznenoj kragni. Svoju popularnost je doživela nakon emitovanja filma Top Gun u kojem Tom Kruz nosi upravo G-1 jaknu.

B-15 pilotska jakna- Sa nastankom mlaznih aviona, koji su leteli brže i na većim visinama, bilo je potrebno napraviti novu verziju letačke jakne koja neće upijati vodu kao kožna jakna i neće se lediti na visokim visinama.  Tako je nastala B-15 jakna koja je bila preteča MA1 fajerke. Imala je krznenu kragnu, kose džepove i karakteristični džep za olovke i sitnice na rukavu kao i kožne trouglove na grudima koje su služile za masku za kiseonik.

MA-1 Fajerka – Uvedena u upotrebu 1949. godine i ovo je prva letačka jakan napravljena od najlona koji je otkriven nešto pre Drugog svetskog rata ali je sva količina iskorišćena za padobrane i drugu opremu za potrebe rata. U odnosu na b-15 nije imala krznenu kragnu koja je smetala pri otvaranju padobrana, uvedena je narandžasta unutrašnja postava koja je služila pilotima da pri obaranju aviona okrenu jaknu na naličje kako bi bili uočljiviji za spasilačke jedinice. Materijal najlon je bio odličan za letačku jaknu zbog svojih vetroodbojnih i vodoodbojnih svojstava a ujedno je davala laganost jakni. Originalna boja MA-1 je bila teget ali kasnije početkom Korejskog rata promenjana u zelenu boju zbog bolje kamuflaže u takvim predelima. MA-1 je dobila nadimak fajerka ili spitfajerka po britanskom lovačkom avionu Supermarine Spitfire.

CWU pilotska jakna- Je unapređena verzija MA-1 modela uvedena u upotrebu 1972 godine. CWU je skraćenica od Cold Weather Uniform a pravljena je od Nomex materijala koji je otporan na vatru. Postoje dve verzije lakša- P/36 i teža- P/45. CWU model u odnosu na MA-1 ima kragnu na preklop umesto elastične, duboke prednje džepove umesto kosih plitkih džepova i nema narandžastu postavu. Kao unapređenea verzija MA-1 njen drugi naziv je MA-2 letačka jakna.

CWU jaknu pogledajte i poručite ovde!

Popularnost

Nakon Vijetnamskog rata počinje civilna upotreba letačkih jakni u Americi, Evropi, Japanu i Australiji uglavnom kod pripadnika raznih potkultura kao što su pankeri i skinhedi. Kasnije se mogu videti u velikom broju filmova kao što su Buntovnik bez razloga ,Topgan, Američka istorija iks itd. I tada postaju opšteprihvaćene kod većeg dela populacije i deo svetske modne industrije.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *