fbpx

ELEKTRIČNI TROTINETI I DALJE ČEKAJU ZAKON

Električni trotineti postaju sve zastupljeniji u javnom saobraćaju velikih evropskih gradova, a njihova popularnost odnedavno raste i u BiH, pa su vozači trotineta sve brojniji, posebno u velikim gradovima poput Sarajeva. Međutim, iako poželjan za probijanje kroz gradsku gužvu, vožnja električnog trotineta u našoj zemlji i dalje nije zakonski regulisana, a kao glavno nameće se pitanje u koju kategoriju spada električni trotinet i kako da saobraćaj u velikom gradu bude „po meri“ i ovih vozača.

I dok se traži najbolje moguće rešenje, stručnjaci ukazuju na to da bi trebalo povećati bezbednost ovih učesnika u saobraćaju, a to se postiže korišćenjem zaštitne opreme. Po sadašnjem zakonu, biciklisti moraju imati svetloobojeni prsluk, ali i kacigu, dok trotinet voze mnogi bez ikakve zaštite i svetlosne signalizacije, naročito u večernjim satima. I tu vreba opasnost.


Dok ne postanu zakonski vidljivi, vozači električnih trotineta moraju se potruditi da budu što vidljiviji u saobraćaju. Deo opreme koja se nalazi u prodaji u Srbiji dostupan je na sajtu www.militaryshop.rs, gde kupci u odeljku koji je posvećen električnim trotinetima mogu pronaći držače telefona, torbice za bicikl i trotinet, retrovizore, kuke za električni trotinet, kao i kacige koje su sinonim za bezbednu vožnju.
Pošto zakon u Srbiji još uvek ne prepoznaje trotinet kao vozilo, postavlja se pitanje da li bi se nezgoda ili nesreća u kojoj je učestvovalo tretirala kao saobraćajna. Ipak, ukoliko je incident izazvao vozač trotineta, on bi za to odgovarao po drugim propisima.

Da li su električni trotineti brži nego što bi trebalo?
Električni trotineti su se najpre kretali brzinom do samo 10 kilometara na čas, a njihova brzina sada dostiže i do 70 kilometara na sat, što je po oceni i vozača automobila i pešaka rizično i opasno.
Trotineti koji se mogu kupiti u Srbiji dostižu brzinu od 25 do 30 kilometara na sat i mogu preći do 20 kilometara jednim punjenjem. Pune se standardnim USB punjačem, a ukoliko se baterija isprazni, trotinet se može voziti kao običan.


Svi modeli koji se nalaze u ponudi na sajtu www.militaryshop.rs (električni trotinet Ring RX2 black, električni trotinet RX1 black, električni trotinet sa zamenljivom baterijom RX8-silver, električni trotinet za zamenljivom baterijom RX8- black i električni trotinet Ring RX2 white) u ponudi imaju opciju sporog paljenja motora, takozvani SOFT Start Up koji je siguran način pokretanja i ne postoji opasnost od naglih pokreta. Ne samo što je ovaj sistem dobra zaštita i preventiva od padanja i povreda, već sporo paljenje motora štiti trotinet, pre svega njegov unutrašnji mehanizam – bateriju i elektroniku.


“Ukoliko bi se trotineti kretali malim brzinama, do osam kilometara na sat, to bi bilo prihvatljivo, ali se postavlja pitanje ko bi kontrolisao njihovu brzinu kretanja. Moje mišljenje je da su oni po svojim karakteristikama najbliži biciklistima i da ih treba regulisati najsličnije tome”, smatra Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Ukoliko se trotinet kreće po trotoaru, stručnjaci navode da bi brzina trebalo da bude u rasponu od sedam do 15 kilometara na čas.

Kako je vožnja električnog trotineta regulisana u evropskim zemljama?
Radi bezbednosti, pojedini evropski gradovi zabranili su korišćenje trotineta u određenim zonama ili su vremenski ograničili njihovu upotrebu.

Nemačke vlasti dozvolile su upotrebu električnih trotineta na ulicama u okviru ekoloških mera. U Beču su obezbeđena posebna parking mesta za trotinete, dok je u Francuskoj dozvoljena vožnja na trotoarima isključivo ako takvo vozilo razvija maksimalnu brzinu od šest kilometara na sat – odnosno brzinu sporog tempa trčanja. Oni koji mogu da idu do 25 km na sat, odlaze na biciklističke staze. U Belgiji je dozvoljena vožnja trotoarom, ali samo brzinom hoda.

Da li električni trotinet treba da voze deca?
Deci do osme godine u Francuskoj je zabranjeno da upravljaju električnim trotinetima, dok je deci do 12 godina dozvoljeno, ali uz korišćenje zaštitne opreme.

I dok čekamo novi zakon koji će regulisati vožnju električnih trotineta, sa odgovornim ponašanjem u saobraćaju treba početi odmah.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *