fbpx

Indija preuzela modernizirani ruski nosač aviona Vikramaditya

Vikramaditya

Indijska mornarica preuzela je 44,500 tona težak nosač aviona Vikramaditya (Admiral Gorškov) u ruskom brodogradilišnom kompleksu Severodvinsk.

Dugoočekivani nosač moderniziran je za 2,3 milijarde USD te će sada postati ključno plovilo indijske mornarice, kao i indijski admiralski brod.

Ruski zamenik premijera, Dmitrij Rogozin, i indijski ministar obrane, AK Antony, bili su prisutni za vreme preuzimanja u brodogradilištu u severnoj arktičkoj luci Sevmaš. Takođe su bili prisutni brojni drugi vladini i mornarički dužnosnici.

Za vreme svečane ceremonije s broda je spuštena ruska zastava, a na njenom mestu podignuta indijska. Usledio je tradicionalni indijski ritual razbijanja kokosa o stranu broda. Konačne papire o preuzimanju nosača aviona potpisali su novi kapetan Vikramaditye, Suraj Berry, i zamenik glavnog direktora ruske državne kompanije za izvoz oružja Rosoboronexport, Igor Sevastjanov.

Rogozin je istaknuo kako će nosač aviona biti “moćan doprinos sigurnosti Indije” ističući kako će Indija i dalje ostati privilegovani ruski strateški partner. Ceremonija se održala svega dva dana pre početka indijsko-ruskog sastanka međuvladine komisije za vojno-tehničku saradnju.

Nosač aviona Vikramaditya (prevod: Hrabar kao sunce), sovjetska Kiev-klasa koji se tada zvao “Admiral Gorškov”, pušten je u službu 1987, no kasnije je ruska mornarica zaključila da je preskup za održavanje te je deaktiviran 1996. No, za isti nosač aviona počeli su se interesovati Indijci te je, nakon više godina pregovora, potpisan rusko-indijski dogovor o preuzimanju broda.

Kako bi zadovoljio sve uvjete indijske mornarice, nosač je morao biti temeljito moderniziran te preuređen iz hibridnog kruzera/nosača u pravog nosača sa “skijaškom rampom” koja će biti pogodna za MiG-29K lovce.

Modernizacija je u konačnici rezultirala izmenom preko 70% brodske opreme, došlo je do nekoliko odgađanja i povećanja troška u procesu, što je ipak okončalo diplomatskom razmenom i pojačanim nadzorom. Naime, tokom radova se ispostavilo kako su ruski brodograditelji poprilično podcenili trošak radova na kablovima te je inicijalna procena od 974 miliona USD narasla na 2,35 milijarde. Pojedini problemi morali su se ispraviti nakon što su otkriveni tokom testiranja nosača 2012. godine.

Kupovina Vikramaditye bila je ključna za indijsku mornaricu jer je britansko proizvedeni INS Viraat, koji je ranije bio u službi britanske mornarice od 1959. pod nazivom HMS Hermes, već bio predviđen za mirovinu. S druge strane, indijski nosač aviona domaće proizvodnje pogođen je s mnogim poteškoćama te je kompletiran dve godine nakon roka, a trebao bi ući u službu 2018.

No, sada kada je Vikramaditya spremna za eskort s ruskog severa u Indijski ocean, Indija postaje jedna od retkih zemalja na svetu koja će imati više od jednog nosača aviona u aktivnoj službi. Osim nje to su još samo SAD, Britanija i Italija. Za Indiju ovo znači pokazivanje sile s obe strane . Podsetimo, ranije je, danas umirovljeni, INS Vikrant bio ključan u pomorskoj blokadi Istočnog Pakistana (današnji Bangladeš) za vreme Indo-pakistanskog rata 1971.

Što se tiče Rusije, koja trenutno ima jedan nosač aviona (Admiral Kuznjetsov), “njoj ne treba još jedan brod te klase”, istaknuo je ruski zamjenik ministra Rogozin ove subote. No, Rusija upravo čeka dostavu dva nosača helikoptera Mistral-klase od Francuske.

Novi indijski nosač aviona Vikramaditya moći će nositi 16 MiG-29K lovca, te do 10 Ka-27 i Ka-31 helikoptera. Brod je dugačak kao 3 fudbalska terena, ima 22 palube te može primiti preko 1,600 članova posade. Može operirati do 45 dana bez dodatne potrošnje, s kapacitetom prelaska oko 1,400 kilometara u danu. Radijus nadzora je oko 500 kilometara.

Izvor teksta i slike: specijalac.net

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *